Tuesday, August 10, 2010

Minggu 4: Jurnal Refleksi

Assalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera..

pejam celik pejam celik sudah empat minggu saya menghadiri kuliah kursus muzik tradisional yang dipimpin oleh En Amran. Seperti biasa, hari Rabu, pukul 11 pagi merupakan kuliah yang paling saya nanti nantikan. mungkin keran cara pengajaran En Amran yang berbeza dengan pensyarah-pensyarah lain serta suasana pembelajaran yang sangat sempoi dan bersahaja menyebabkan saya lebih berkobar-kobar ingin menghadiri kuliah ini.

Dalam kuliah empat yang lalu, saya telah mempelajari jenis-jenis wayang kulit, alat- alat muzik wayang kulit dan perbezaan yang terdapat antara wayang kulit tersebut. Tiga perkara tersebut merupakan aspek yang sangat ditekankan oleh En Amran. Untuk pengetahuan semua, saya tidak pernah melihat wayang kulit secara langsung. Saya cuma pernah melihat muzik wayang kulit di televisyen. Itu pun cuma beberapa kali sahaja. Dan saya juga tidak tahu terdapat wayang kulit di Johor. Saya ingatkan wayang kulit cuma terdapat di Kelantan. Rupa-rupanya terdapat beberapa negeri di Malaysia yang memainkan muzik wayang kulit seperti Kedah, Perlis, Johor dan Kelantan. Setiap wayang kulit ini terdapat persamaan dan perbezaannya.

Muzik wayang kulit merupakan teater tradisional kuno Malaysia. Ia sejenis hiburan pementasan yang terhasil dari patung yang dibuat daripada kulit lembu atau kerbau atau kambing. Wayang kulit merupakan senia Asia Tenggara merangkumi Thailand, Malaysia dan Indonesia. Terdapat beberapa pendapat kedatangan wayang kulit iaitu sama ada dari India, China ataupun Indonesia. Wayang kulit dimainkan oleh seorang dalang yang perlu menghafal dan mahir dalam hikayat. Lakonan yang dimainkan dalam wayang kulit terdapat nilai-nilai murni. Seni lukis/ukir dalam wayang kulit merupakan satu kesenian khusus yang mempunyai kemahiran dan kesabaran yang tinggi. Terdapat perbezaan seni lukis wayang kulit di Indonesia dengan Malaysia. Patung wayang kulit di Malaysia lebih unik kerana terdapat ciri-ciri patung yang menunjukkan sikap atau simbol kepada seseorang seperti mata besar dan mata sepet.

Terdapat empat jenis wayang kulit iaitu wayang kulit Jawa, Wayang Gedek, Wayang Kulit Melayu dan Wayang Kulit Kelantan. Terdapat perbezaan dan persamaan pada setiap wayang kulit tersebut.

Wayang Kulit Jawa juga dikenali sebagai Wayang Purwa dan ia berasal dari Indonesia. Ia dipersembahkan oleh orang keturunan Jawa di Johor dan Selangor. Wayang kulit ini masih mengekalkan ciri wayang kulit Purwa asli iaitu menggunakan epik Ramayana dan Mahabrata tetapi tidak memperlihatkan pengaruh cerita panji. Patungnya pula menyerupai patung wayang kulit Kelantan tetapi bentuk mata patung berbeza. Wayang gedek pula terdapat di Utara Semenanjung Malaysia. Ia berasal dari Thailand dan menggunakan bahasa Thailand dan tempatan. Patungnya berbeza dengan patung-patung wayang kulit yang lain kerana muka matung berposisi depan. Penceritaannya menerapkan unsur-unsur setempat.





Wayang kulit Melayu pula dipengaruhi oleh Wayang Purwa dari Indonesia. Ia berkembang pada abad ke 19/20 di bawah naungan raja untuk hiburan bangsawan. wayang kulit jenis ini terdapat di Kedah dan Kelantan. Bentuk patng nya pula mengikut stail Paulau Jawa. Penceritaan yang digunakan ialah Epos Mahabrata dan dipengaruhi oleh cerita panji. Patungnya pula boleh digerakkan kedua dua tangannya. Bahasa yang digunakan ialah Bahasa Jawa tetapi diselitkan juga dialek Melayu tempatan. Wayang kulit Kelantan pula sangat popular. Menggubakan epos Ramayana dan menggunakan penceritaan popular seperti cerita Melayu, panji dan tempatan. patungnya pula diukir dalam bentuk mengiring dan kebanyakannya berdiri di atas kenderaan. bahasa yang digunakan pula ialah dialek Melayu Kelantan yang mempamerkan pengaruh Patani.

Dari segi alat muzik juga terdapat perbezaan iaitu wayang kulit Jawa menggunakan set gamelan Jawa, Wayang Gedek pula menggunakan serunai, geduk, gedombak, canang, kesi kecil dan cing manakala wayang kulit Melayu pula menggunakan Gong, canang, mong, kesi, gendang dan rebab. Wayang kulit Kelantan pula menggunakan tetawak, canang, kesi, gedang, geduk, gedombak, mong, serunai dan pemetek.

Secara keseluruhannya, kuliah pada minggu keempat menambah pengetahuan saya mengenai wayang kulit. Terdapat empat jenis wayang kulit di Malaysia dan alat-alat muzik yang digunakan terdapat perbezaan dan persamaan di antara satu sama lain. Patung-patungnya juga berbeza. InsyaAllah selepas ini, saya dapat mengenal pasti jenis wayang kulit dengan melihat ciri-ciri yang terdapat pada patung ataupun daripada bahasa dan penceritaannya.

Wa'salam...

0 comments:

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 UMAIRAH Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template